News

Galleri Højberg & Simmelsgaard, Hobro  18. August – 25. November

Klavs Weiss udstiller en serie linoleumssnit med titlen ’Wavy line’ – en række rent formelle undersøgelser af linjer og bølger, der ved håndtegnet og -skåret repetition giver billederne visse meditative og poetiske kvaliteter. De kunne i denne sammenhæng kaldes ’Søstykker’ idet der ved indramningen og ophængningen er søgt at ramme en tone, som karakteriserer monteringerne i det klassiske ’marine maleri’ – samtidig med, at der sendes et kærligt sideblik til ophængningerne på de små, endnu ikke innovationsramte og digitalt medie-opdaterede, lokalhistoriske museer rundt om i provinsen.

Ved et tilfælde opdagede Klavs at den hjemmegjorte model af en Folkebåd, som han fik i fødselsdagsgave i 1963 stadig eksisterede; hans broder havde opbevaret den på loftet i sin garage. Dette blev, sammen med invitationen til at vise skulpturen ’Wavy bench’, inspirationen til at sætte denne udstilling op, og sammen, som den er – ikke særlig karakteristisk for Klavs Weiss, hvis arbejde i mange år har været centreret om enkle, konceptuelle grafiske processer og performances, i mere eller mindre grad inkluderende publikum. Med denne udstilling er der imidlertid et mere personligt og tilbageskuende anliggende at spore: I et fotoalbum samlet af forældrene fandtes et billede fra julen 1962, hvorpå Klavs ses stolt og fuld af ærefrygt siddende med en nyudpakket Texaco tanker, – ’en rig onkel i Amerika er dukket op ud af ingenting?’ Billedet er blevet til et print, som indgår i udstillingen.

Modellen af Folkebåden ’Weiss – Sønderborg’, der ligeledes indgår i udstillingen, har været på bedding, er blevet lakeret og malet, samt fået nye sejl.

Klavs Weiss: ”– og forestil dig syv år gammel at have fået dette ’pragtstykke’ af en båd af min moders onkel, den mest eksotisk dragende og joviale person jeg kendte, langfarts kaptajn Svend Martin Andreasen i Svendborg, og at han selv havde lavet den. Min far tog en dag mig i den ene arm og båden under den anden til stranden syd for Sønderborg, hvor jeg i øvrigt er født og opvokset, bandt roret fast og satte båden i vandet. Det var et skue, og stort, omend meget skræmmende, for mon den dog kom ind igen. Den sejlede ud i vandet i en kæmpestor bue og ankom præcis på vores destination efter en fuldendt sejlads! Jeg har ofte tænkt hvor sikker min far egentlig var på at båden ville returnere …”

Indtil Klavs var ca. 6 år gammel sejlede hans far som maskinmester, han nøjedes dog selv med at eksperimentere med alverdens sejlende konstruktioner bygget af nedfaldne træer langs klinten i Sønderskoven ud mod Alssund. Rigtig ’sejlerliv’ eller skibsbyggeri førte det aldrig til, undtaget et par nagler til vikingeskibet Sebbe Als. At slå ’smut’ er imidlertid til stadighed en herlig beskæftigelse for Klavs og legen, lyset og bølgernes bevægelse genkaldes måske også for den, der forsigtigt drejer svinghjulet på skulpturen ’Wavy bench’.

 

 

‘The garden of Trois Rivieres’ – in the gallery of Atelier Presse Papier
November 9 – December 10  2017